“Sanatım, dünyanın tüm çirkinlikleri giyinmiş perişanlığına, mutlak
güzellik ile karşı duruş niteliğindedir.” sözlerinin sahibi Alman sanatçı
Heinz Mack’ın Sakıp Sabancı Müzesi’nde 18 Şubat’ta açılan sergisi 17 Temmuz’a
kadar ziyaret edilebilecek. Müzede 2 Eylül’den 10 Ocak’a kadar süren bir önceki
sergide ‘ZERO. Geleceğe Geri Sayım’da uluslararası sanat ağı ZERO’nun
üç kurucu üyesinden biri olan Heinz Mack’ın da eserleri yer alıyordu. O sergide de görülen terastaki anıtsal çalışma
‘Dokuz
Sütun Üzerindeki Gökyüzü’ ile birlikte, ‘MACK. Sadece Işık ve Renk’ adlı
kapsamlı sergi, öncü sanatçının 1950’lerden 2015 yılına kadarki 100’den fazla
eseriyle 60 yıllık sanat kariyerini takip etme fırsatını sunuyor. Sergiye konferanslar,
eğitim programları, atölye çalışmaları gibi etkinlikler ve bir katalog eşlik
ediyor.
Müzenin üç kattaki sergi
salonlarında Resim, Heykel, Sahra Projesi, Mürekkep Çizimleri, Çöl
Rölyefleri, Kinetik ana başlıklarıyla sanatçının rotorları, ışıklı
objeleri, duvar ve yer rölyefleri, heykelleri, kâğıt üzerine Hint mürekkebi,
pastel, füzen ile çizimleri, grafikleri, “Kromatik Takımyıldızlar” adlı çok
renkli tuval resimleri ve açık alanlar için tasarladığı yerleştirmeleri görülüyor.
1960 sonrası doğanın sanatsal mekânlara dönüştüğü Arazi Sanatı’nın örneği çöl yerleştirmelerinden
ikisi müzenin galerilerindeki zeminlere uygulanmış. Çöl kumuyla oluşturulan bu
yerleştirmeler ışığı ön planda tutarken doğal ve yapayın birlikteliğini de
ortaya koyar. Farklı tekniklerde ve malzemelerle çalışmayı tercih eden Mack, o malzemenin içyapısını çözmeyi ve maddenin
görünümünü tamamıyla değiştirip ruh katmayı hedefler. Çocukluğu ormanlarla
çevrili kırsal alanda geçen sanatçı doğadan dönüştürülen endüstriyel formlarla
ilgilenir. Teknolojinin doğayı ve insanlığı yok edici yanı olmakla birlikte
onun içindeki yapıcı ruhu ve enerjiyi açığa çıkarmayı önemser.