20. yüzyılın avangard ressamlarından biri olan Pablo Picasso’nun (1881-1975) özellikle kübist anlayış öncesi çalışmalarında üzgün figürlere rastlanır. Picasso, 1901’den sonra Barselona ve Paris’teki sanat yaşamında resimlerinde belirgin olarak mavi renge yer verir. Sanatçının bir süre Barcelona - Paris arasında gidip geldikten sonra Paris’e yerleştiği bu dönemde yaşam koşulları iyi değildir. Maddi sıkıntı içindedir. Çok sevdiği bir arkadaşının intiharı da onu etkiler. Resimlerinin konusu olan yoksulları, dilencileri, yaşlıları, çocukları, çaresiz insanları, körleri acı, umutsuzluk ve üzüntü içinde tasvir eder. Mavi Dönemindeki çalışmalarında hüzün ve melankoli hakimdir. “Tabloda tek renk kullanımı üzerine Goethe 1810 yılında şunları yazmıştır: Mavi hıristiyan sanatında Tanrısal olanı sembolize eder. Dünyevi olmayanı aynı zamanda melankolik ruh halini de simgeler. Aslında gökyüzünün rengi olan mavi çocukluğundan itibaren Picasso’nun en sevdiği renkti." (1). Bu rengi, ilk dönem resimlerinde güçlü duyguları ve hüznü ifade edebilmek için kullanır. Mavi Çıplak'ta -1902- Van Gogh’un ‘Hüzün’ adlı çalışmasındaki gibi oturan çıplak bir kadın arkası dönük resmedilmiş. Siyah saçlı kadın kollarını sağ dizi üzerinde kavuşturmuş ve başını kollarının arasına almıştır. Başı eller veya kollar arasında tutmak, Picasso’nun resimlerini sevdiği Munch’da da çok görülen bir ifadedir ve melankolik, üzgün ruh halini simgeler. Mavi tonların ağırlıkta olduğu kompozisyonda figürün konturları sert ve belirgindir...
1902 tarihli Melankolik Kadın yüksek arkalıklı bir kanepede mavi giysisi içinde kollarını karnında kavuşturmuş tek başına oturan bir kadın vardır. Siyah saçlı kadının bakışları sabittir. Düşüncelidir, bulunduğu ortamdan soyutlanmış ve nerede olduğunun farkında değil gibidir. Düşler içinde olduğu için melankoliktir. “Melankolik insanlar arada durmayı severler; çünkü burada yaşamın çift zenginliği hakimdir: Bu bir her şeye açık oluş anıdır, böyle mi yoksa öyle mi sorusu ise sadece korkutur. Yaşam mı ölüm mü dualist ve depresif bir sorudur; hem yaşam hem ölüm, melankolik bir yanıt” . Buradaki kadın da aradadır. Bir karar anındadır ve durumu geçicidir. O tatlı düşüncelere dalma, soyutlanma, her şeyden kopma anındadır. Başka dünyalar içinde gezinen bu tarz hülyalı kadın figürleri daha önceki yüzyıllarda da ele alınan bir konudur. 16. yüzyılda Albrecht Dürer'in, Cranac’ın, 19. yüzyılda Romantiklerin, Ön-Rafaellocuların ve Sembolistlerden Edvard Munch’un bu tür tasvirleri vardır.






Paris Dünya Sergisindeki İspanyol pavyonu için yaptığı anıtsal duvar resminde Picasso, Guernica adlı küçük bir Bask kentinin bombalanmasını göstermiştir. Bağıran ve parçalanmış figürler kübizm anlayışına uygun olarak önden, yandan bakılarak değişik görünümleriyle verilmiştir. Bütün yüzeye yayılmış olan figürler birbirlerinin üzerine yerleştirilmiştir: başı yukarıya dönük haykıran, kucağında çocuğu olan anne, yerde bir mızrakla vurulan bir adam, solda yukarıda bir boğa, yanında kuş, ortada acı çeken bir at, yukarıda bir lamba, resmin sağ kısmında üstte elinde bir gaz lambası tutan kadın, altında koşmaya çalışan bir başka kadın, arkasında ellerini havaya kaldırmış feryat eden başka biri. Biçimlerde çarpıtma, vücut oranlarında abartı vardır. Sanatçı "boğanın şiddeti, atın da halkı simgelediğini" söylemiştir. Sadece siyah, beyaz ve gri renklerle kompozisyonun oluşturulması dramatik etkiyi arttırır. 20. yüzyılın trajedisinin sembolü olan bu resimde Picasso “bir takım eylemleri ve simgeleri anıtsal bir düzenlemeyle bir araya getirmiştir. Havasız ve mekansız olan resimde elektrik ışığı, gaz lambası ve yangın resme hemen hemen hiç ışık vermez gibidir” (3). Picasso, savaşın dehşetini ve acıyı gösterdiği Guernica dışındaki resimlerinde yer verdiği nesnelere ve figürlere kendileri dışında bir anlam yüklemediğini belirtmiştir.
Notlar
(1) Wiegand, Wilfried, Picasso, Alan Yayıncılık, İstanbul, 1985, s: 51
(2) Binkert, Dörthe, Melankoli Kadındır, çev: İ. İlgan, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, s: 51
(3) Lynton, Norbert, Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1991, s: 193
NALAN YILMAZ, 2001
Bu yazım 14 Ağustos 2005 tarihinde Hürriyet Agora'da ve Türkiye'de Sanat dergisinde (Giorgio de Chirico ve Pablo Picasso’nun Resimlerinde Melankoli, no 71, Kasım/Aralık 2005, s: 52-57) yayınlandı. Gözden geçirilip yeniden düzenlenmiş ve geliştirilmiş son hali ise lebriz sanal dergi'de, 17 Mayıs 2010.
Picasso ile ilgili diğer yazılarım:
Pablo Picasso: Guernica
Avignon'lu Kızlar
Kübizm ve Sürrealizm
Picasso’nun İki Kübist Resmi: ‘Avignon’lu Kızlar’ ve ‘Guernica’
*****Bu sayfalardaki yazıların tüm hakları yazara aittir. Sadece kaynak gösterilerek, yazar adı ve orijinal sayfanın aktif linki belirtilerek alıntı yapılabilir ve paylaşılabilir. Nalan Yılmaz adıyla tüm yazılar 'Creative Commons Attribution Noncommercial - No Derivative Works 3.0 Unported License' altında tescillidir.
Aradığım blog meğer sizinki imiş. Merakla yazılarınıza göz attım hemen. Özellikle de sanat tarihi üzerine olanları bir bir okuyacağım ilgiyle, teşekkürler...
YanıtlaSilİlgiyle okuyacağınız için ben de teşekkür ederim :)
YanıtlaSilpembe dönemi de açıklasaydınız keşke
YanıtlaSilPembe dönem yok la
YanıtlaSilguzel yazi tesekkurler ellerinize saglik
YanıtlaSilYorumunuz için teşekkürler.
Sil