
İtalyan Ressam Giorgio De Chirico (1888-1978) Atina’da ve Münih’teki Böcklin Okulu'nda resim eğitimi görür. Böcklin’in sanatına, Nietzsche ve Schopenhauer’in felsefesine ilgi duyar. Bu isimler Chirico’nun dünya ve sanat görüşlerinin belirlenmesinde rol oynar. Daha sonra Paris’e giderek metafizik resim anlayışını geliştirir. Sıradan nesnelerin ardındaki gerçeği ve nesneler arasındaki gizemli ilişkileri göstermeyi amaçlar. Nesneleri kendi ortamlarından koparıp farklı mekanlarda ve meydanlarda bir araya getirir. Çalışmaları gerçeküstücüleri etkileyen Chirico’nun "kentleri, kemerleri, bir meydandaki anıtları, geçen trenleri, terzi mankenleri, durumları belirsiz bir beklenti haline sokan bir ışık seli içindedir. Bu bir akşam ışığıdır; çarpıktır, gecenin müjdecisidir. Gölge resmin dışındaki bir kişinin gölgesiydir ama gecenin gündüzün içinde olamayışı gibi varolmaksızın oradaki yerini alır ya da almak üzeredir. Chirico’nun resminde acı vardır” (1). Resimlerinin isimleri onun melankolik durumunu ve yalnızlığını açığa vurur: ‘Bir şairin öğleden sonra melankolisi’, ‘Güzel bir Öğleden sonra Melankolisi’, ‘Bir sokağın gizemi ve melankolisi’, ‘Bir politikacının melankolisi’ gibi...

Issız bir meydan, donmuş kent görünümü, perspektif içinde gizemli bir arkad, uzanan gölgeler, heykel ve manken Chirico’nun 1910 sonrası resimlerinde sıklıkla görülen öğelerdir. Geometrik formları sembolik olarak kullanır. Geometriye ve perspektife felsefi ve şiirsel anlamlar yükleyerek metafizik kaygıları vurgular. Bir Sokağın Gizemi ve Melankolisi'nde (1914) yine arkadlı binalar, perspektif ve gölgelerle karşılaşırız. Resmin yarısından çoğu karanlık ve gölgeli diğer kısmı aydınlıktır. Gölgeler varolmayan şeylere aittir. Sadece kendileri vardır. Resmin kenarından çember çeviren uzun saçlı bir kız gölgesi girer. Sağ tarafta ön kısımdaki arkadlı yapının önünde arka kapıları açık, içi boş bir vagon durur. Vagonun bir kısmı aydınlıktır. Yapının yan kısmından uzanmış bir insan gölgesi ve yanında bir direk gölgesi yer alır. Perspektif kurallarına uygunluk bu resimde de kendini gösterir. Arkadlı binanın uzatılmış perspektifi, gökyüzünün koyu tonları, caddenin ıssızlığı, bomboş alanlar, gölgeler gizemli ve melankolik bir durumun göstergeleridir. Chirico Nietzsche’nin İtalya seyahati sırasında ‘Turin’de her şey hayalettir, meydanın geometrisi sonsuzluğa özlemi açığa vurur’ sözlerini bu sahneyle resmetmiş gibidir. Gerçeküstü bir dış dünyanın, hayal ile gerçeğin kaynaştığı resimler yapar Chirico. Boşluk ve ıssızlığın ifadesi metafizik niteliktedir.
Notlar:
(1) Passeron, René, Sürrealizm Sanat Ansiklopedisi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1990. s: 28
(2) Faerna, J. Mana, De Chirico, Harry N. Abrams. Inc. Publishers, New York, 1995. s: 19
NALAN YILMAZ, 28 Temmuz 2003 Pazartesi, Hürriyet, Agora ve Türkiye'de Sanat Dergisi,
Chirico ve Picasso’nun Resimlerinde Melankoli, no 71, Kasım/Aralık 2005, s: 52-57)
*****Bu sayfalardaki yazıların tüm hakları yazara aittir. Sadece kaynak gösterilerek, yazar adı ve orijinal sayfanın aktif linki belirtilerek alıntı yapılabilir ve paylaşılabilir. Nalan Yılmaz adıyla tüm yazılar 'Creative Commons Attribution Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License' altında tescillidir.
2009 yılında böyle bir blogda böyle bir yazı yazmış olmanız bana ilham verdi teşekkür ederim.
YanıtlaSilMerhaba, bu yazı aslında 2001 tarihli doktora ders araştırmamın küçük bir bölümüydü. Ben de teşekkür ederim yorumunuza.
Sil