Belarus-Beyaz Rusya sınırları içinde kalan Vitebsk kasabası yakınlarında doğan ve asıl ismi
Moshe Shagal olan Marc Chagall'ın (1887-1985) resimlerinde mutluluk teması ağır
basar. Yahudi bir anne ve babaya sahip olan ressam geleneklerine bağlı,
sinagoga giden, balıkçı babasına işlerinde yardım eden duygusal bir çocuktur.
Yoksul ve kalabalık bir ailede büyürken Yahudilerin sosyal ve kültürel
yaşamlarını da iyi gözlemler. 1906 yılında sanat eğitimine başlar. 1908-1910
arası St. Petersburg’da dönemin avangard resim ve çizim okulu Zvantseva’ya bir
süre devam eder. Cezanne, Van Gogh ve Gauguin’in resimleriyle karşılaşır. Bu
kentte Yahudilere uygulanan sınırlamalardan dolayı hayatı zorlaşır.
‘Kanepe’deki Genç Kız’, ‘Oturan Kırmızı Çıplak’, ‘Fırçalarla Otoportre’, ‘Rus
Düğünü’, ‘Doğuş’ gibi resimleri bu dönemden
örneklerdir. 1910 yılında kazandığı bir bursla Avrupa’nın sanat merkezi kabul
edilen Paris’e giden sanatçı ilk zamanlar kenti pek sevmez, zamanla alışır ve
dört yıl orada kalır. Paris’te Fovistlerin etkisiyle güçlü bir renk tekniği
kazanır. Picasso onun ‘Matisse’den sonra renk duygusuna ve yüceliğine sahip tek
sanatçı olduğunu’ belirtir. Chagall 1911’de Léger, Delanuay, Gleizes ve
Modigliani gibi ressamlarla arkadaş olur ve Kübizm ile de ilgilenir. Kübist
etkileri ‘Ben ve Köy’, ‘Şair’, ‘Adem ve
Havva’ ve 'Yedi Parmaklı Kendi Portresi'
adlı çalışmalarında fark edilir. 1911 ve 1912 yıllarında Paris’te sergiler
açar. Montmartre’daki atölyesini başka bir ressamla paylaşır ve maddi açıdan
sıkıntılı dönemler geçirir. 1912 başlarında daha ucuz olduğu için La Ruche’de
bir atölyeye taşınır.
26 Ocak 2009 Pazartesi
23 Ocak 2009 Cuma
Wabi Sabi
Blog sayfalarımın mümkün olduğunca sade ve göze batmayan olmasını tercih ediyorum. Bu nedenle html'yi arada bir düzenliyorum. Sadelik sadece beyaz ve gri renklerle olmaz tabi ama beyaz üzerinde açık gri, açık mavi, krem, uçuk sarı hoşuma gidiyor. Renk karmaşası değil de birbirine uygun tonlar. Yine de herkesin zevki farklıdır.
Tercihlerimin Japon estetiğini ifade eden 600 yıllık wabi sabi kavramıyla yakın olduğunu fark ettim. Güzellik anlayışları batılılardan farklı olan Japonlar iddiasız, sessiz, yalın ve geçici şeylerdeki gizi ve ahengi arıyorlar. Wabi anlayışında zarif bir basitlik ve doğallık önemli. Mümkün olduğunca doğal malzemelerle az, süssüz eşyalar ve nesneler seçmek, tamamlanmamış veya eskitme yüzeylere, yıpranmış görünümlere değer vermek, atmamak, yenilememek: cilasız ahşap, yamuk çay kaseleri, geçmişle bağ kurmayı sağlayan yıpranmış, kusurlu ve birbiriyle uyumsuz günlük kullanım eşyaları...
Fark edilemeyecek şeylerdeki güzelliği görmek, doğa olaylarını önemsemek, yağmurun ve karın yağışını seyretmek, sıradan görünümlerin tadına varmak ve üstünlüğünü fark etmek gibi wabi özellikleri 19. yüzyıl başlarında Batı'da kendini gösteren Romantizm akımıyla, sadelik ve azlık da Minimalizm akımıyla benzerlik gösteriyor. Wabi nesnelerin üzerinde fazla oynamadan düzenlemeden, mükemmel bir hale getirmek için uğraşmadan kendi halinde bırakılmasından ve nesneye doğal bir biçim verilmesinden yana.
Tercihlerimin Japon estetiğini ifade eden 600 yıllık wabi sabi kavramıyla yakın olduğunu fark ettim. Güzellik anlayışları batılılardan farklı olan Japonlar iddiasız, sessiz, yalın ve geçici şeylerdeki gizi ve ahengi arıyorlar. Wabi anlayışında zarif bir basitlik ve doğallık önemli. Mümkün olduğunca doğal malzemelerle az, süssüz eşyalar ve nesneler seçmek, tamamlanmamış veya eskitme yüzeylere, yıpranmış görünümlere değer vermek, atmamak, yenilememek: cilasız ahşap, yamuk çay kaseleri, geçmişle bağ kurmayı sağlayan yıpranmış, kusurlu ve birbiriyle uyumsuz günlük kullanım eşyaları...
Fark edilemeyecek şeylerdeki güzelliği görmek, doğa olaylarını önemsemek, yağmurun ve karın yağışını seyretmek, sıradan görünümlerin tadına varmak ve üstünlüğünü fark etmek gibi wabi özellikleri 19. yüzyıl başlarında Batı'da kendini gösteren Romantizm akımıyla, sadelik ve azlık da Minimalizm akımıyla benzerlik gösteriyor. Wabi nesnelerin üzerinde fazla oynamadan düzenlemeden, mükemmel bir hale getirmek için uğraşmadan kendi halinde bırakılmasından ve nesneye doğal bir biçim verilmesinden yana.
Wabi'de gri, kahverengi ve siyah renkler estetik bulunur. Wabi estetiğinde düzensizlik ve asimetri söz konusudur. İnsanın yaşlanması gibi doğadaki veya el yapımı nesnelerin de bir ömrü var. Onlara müdahale etmeden bu yaşlanmayı yavaşlatmak wabi sabi felsefesine uyuyor.
Benzer Yazılar:
Japon Kültüründe Sadelik
Ukiyo-e ve Hokusai
Baltalimanı'nda Japon Bahçesi
Ahşap Kapıların Gizemi
Zarif Basitliğin Yüceliği: Şibumi ve Sakura
*****Bu
sayfalardaki yazıların tüm hakları yazara aittir. Sadece kaynak
gösterilerek, yazar adı ve orijinal sayfanın aktif linki belirtilerek
alıntı yapılabilir ve paylaşılabilir. Nalan Yılmaz adıyla tüm yazılar 'Creative Commons Attribution Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License' altında tescillidir.
16 Ocak 2009 Cuma
Korku ve Çaresizlik
Televizyonda Gazze'den görüntüler izledim. Üzülmemek mümkün mü? Bir anne kucağındaki ve çevresindeki çocuklarıyla sokakta koşturuyor ve 'Nereye gideceğimizi şaşırdık. Her evi, her binayı vuruyorlar' diyordu. Öylesine çaresizdi ki. Birleşmiş Milletler binası ve hastaneler bile bombalanıyordu. Şehirden kapkara dumanlar yükseliyordu. Gece atılan bombalarla şehir aydınlanıyor, ışıldıyor ama bu bir yanılsama aslında karanlık ve kötü bir aydınlanma, ölüme götüren. Korkuyla yaşıyorlar haftalardır. İnsan aynı durumda kaldığını düşündüğünde acımasızlığı anlayabilir. Hayatınızdaki en kötü kabusu hatırlayın ondan kat kat korkunç. Dünyanın bu adil olmayan savaşa seyirci kalması, durdurmak için yeterli çaba göstermeyişi inanılır gibi değil. Bu durumdan utanmamız gerekiyor insanlık adına. Sadece bu savaşta değil; kadınlara, çocuklara kısacası sivillere yönelik geçmişteki tüm savaşlar için geçerli. 20. yüzyılın ilk yarısında da savaşlar, belirsizlik, bunalımlar ve acılar vardı. 21. yüzyıl başlarında yine aynısı. 100 yıl geçmiş insanlık inanılmaz ilerleme kaydetmiş. İlerlemiş mi gerçekten!!! Yoksa ilkel mi kalmış?
*****Bu
sayfalardaki yazıların tüm hakları yazara aittir. Sadece kaynak
gösterilerek, yazar adı ve orijinal sayfanın aktif linki belirtilerek
alıntı yapılabilir ve paylaşılabilir. Nalan Yılmaz adıyla tüm yazılar 'Creative Commons Attribution Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License' altında tescillidir.
8 Ocak 2009 Perşembe
Beylerbeyi Sarayı Cephe Süslemelerinde Batı ve Doğu Etkileri
5 Ocak 2009 Pazartesi
Beylerbeyi Sarayı Cephe Süslemeleri
Beylerbeyi Sarayı cephe süslemeleri açısından 19. yüzyılın diğer Osmanlı saray ve
kasırlarından daha sade bir görünüme sahiptir. Ana yapının cephelerinde
iç mekanın tersine ağırlıklı olarak batı tarzları hakimdir.
1. Selamlık Girişi Cephesi: Sarayın
Selamlık tarafının önünde Avrupa barok saraylarının bahçelerinin
tarzında düzenlenmiş simetrik ve havuzlu bir bahçe yer alır. Bahçedeki
oval havuzun etrafında mermer aslan heykelleri vardır. “İki katlı olan sarayın cephesi Fransız barok saraylarından esinlenerek düzenlenmiştir” (1).
Öne doğru çıkıntı oluşturan bölüm Barok yapılara özgüdür ve
hareketlilik getirir. Selamlık cephesinin çıkıntılı giriş bölümünün iki
katında da aynı tarz mimari öğelere yer verilmiştir. Ortada üçlü,
yuvarlak kemerli pencereler varken alt katta ortadaki pencere giriş
olarak kullanılır. Üçlü pencere guruplaması Neo-klasik yapıların
özelliklerindendir. Bu pencerelerin iki yanında daha küçük boyutlu birer
dikdörtgen pencere yer alır. Pencereler arasında alçak bir podyum
üzerinde yükselen ve öne doğru çıkıntı oluşturan korint başlıklı
sütunların yivleri antik mimarideki örneklerinden farklıdır...
Kaydol:
Kayıtlar
(
Atom
)