İnsanların birbirini öldürebildiği bu acımasız dünyada ne kadar mutlu olunabilir ki? Hiçlikte Bir Söz
Resim: Pablo Picasso, Guernica, 1937, tuval üzerine yağlıboya, 3,5 m x 7,8 m,
Museo Reina Sofia, Madrid
1937 yılında Paris Dünya Sergisindeki İspanyol pavyonu için yaptığı 3.5 x
7.8 m ölçülerindeki anıtsal duvar resminde Picasso, kutsal bir meşe
ağacının orada bulunması nedeniyle Basklılar ve Cumhuriyetçi
direnişçiler için önemli olan Guernica adlı bir kasabanın bombalanmasını
resmeder. Guernica İspanyol Milliyetçileri’nin yönlendirmesiyle Alman
uçakları tarafından bombalanır. Kasabadaki erkeklerin çoğu savaşta
olduğundan masum siviller üzerine yönelik bu insanlık dışı saldırıda
ölenlerin çoğu kadınlar ve çocuklardır. Picasso, İspanya İç Savaşı ile
ilgili duygularını dışa vurduğu ve genel olarak o yıllardaki bütün
savaşların getirdiği dehşeti ve yıkımı gösterdiği ‘Guernica’ dışındaki
resimlerindeki nesnelere ve figürlere kendileri dışında bir anlam
yüklemez.
Sanatçı acı ve yıkım üreten olarak gördüğü Milliyetçilerin lideri General Francisco Franco’ya karşı Cumhuriyetçi mücadeleci gençleri destekleyerek maddi yardımlarda bulunur. İspanyol Savaşı’nın, halka ve özgürlüğe karşı olan gericiliğe yönelik bir mücadele olduğunu belirtir: “Çocuk feryatları, kadınların feryatları, kuş feryatları, çiçek feryatları, taşların ve kirişlerin feryadı, tuğlaların feryadı, mobilyaların, yatakların, sandalyelerin, perdelerin, tavaların, kedilerin ve kâğıtların feryatları, birbirlerini tırmalayan kokuların feryatları, dumanın feryatları, tencerede pişenlerin boğazı yakan feryatları ve kemiği kemirirken, dişlerini kıran denizi istila eden kuş yağmurlarının feryatları…” (1). İşte bu feryatlar Guernica’dan dışarı taşar.
Daha detaylı bilgi için Picasso’nun İki Kübist Resmi: ‘Avignon’lu Kızlar’ ve ‘Guernica’ adlı yazımı tıklayın.
Sanatçı acı ve yıkım üreten olarak gördüğü Milliyetçilerin lideri General Francisco Franco’ya karşı Cumhuriyetçi mücadeleci gençleri destekleyerek maddi yardımlarda bulunur. İspanyol Savaşı’nın, halka ve özgürlüğe karşı olan gericiliğe yönelik bir mücadele olduğunu belirtir: “Çocuk feryatları, kadınların feryatları, kuş feryatları, çiçek feryatları, taşların ve kirişlerin feryadı, tuğlaların feryadı, mobilyaların, yatakların, sandalyelerin, perdelerin, tavaların, kedilerin ve kâğıtların feryatları, birbirlerini tırmalayan kokuların feryatları, dumanın feryatları, tencerede pişenlerin boğazı yakan feryatları ve kemiği kemirirken, dişlerini kıran denizi istila eden kuş yağmurlarının feryatları…” (1). İşte bu feryatlar Guernica’dan dışarı taşar.
Daha detaylı bilgi için Picasso’nun İki Kübist Resmi: ‘Avignon’lu Kızlar’ ve ‘Guernica’ adlı yazımı tıklayın.
Picasso ile ilgili diğer yazılarım:
Pablo Picasso’nun Mavi Dönemi
Kübizm ve Sürrealizm
Avignon'lu Kızlar
***Bu
sayfalardaki yazıların tüm hakları yazara aittir. Sadece kaynak
gösterilerek, yazar adı ve orijinal sayfanın aktif linki belirtilerek
alıntı yapılabilir ve paylaşılabilir. Nalan Yılmaz adıyla tüm yazılar 'Creative Commons Attribution Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License' altında tescillidir. 2008-2018