Doğayı gerçekçi bir şekilde vermek ister. Kırlara çıkıp çizimler yapar daha sonra onları renklendirir. Bu özellikleriyle Barbizon Okulu ve Empresyonistler üzerinde etkili olur. Weymout Körfezi'nde kompozisyonun üçte ikisini bulutlu ve hareketlilik içindeki gökyüzü oluşturur. Gökyüzünün kasveti ve dalgalı deniz fırtına habercisidir. Uzaklardaki tepelerin önünde bir çoban ve sürüsü görülür. Ön planda şapkalı küçük bir figür kayığın bulunduğu yere doğru yürür. Kapalı ve rüzgarlı bir havada, dalgalı deniz kıyısında yürüyen insanın doğa içindeki küçüklüğü dikkat çekicidir ve melankolik bir etki yaratır.
İngiliz romantik ressam Joseph Mallord William Turner da neredeyse soyut denilebilecek peyzajlarıyla ünlüdür. Onun çalışmaları Constable'ınkilerden farklıdır. Zaman zaman insanlardan kaçan ve insanlara karşı kapalı biri olan Turner, 1851 yılında nehir kıyısında yalnız yaşadığı bir evde hayatını kaybeder. Doğa karşısında insanın çaresizliğinin, güçsüzlüğünün gösterildiği sisli, bulutlu manzaraları tedirgin edicidir. Hareketli, ışıklı, sadelikten ziyade dramatik etkiyi güçlendiren bir karmaşa içindedir. Fırtına'da Gemi adlı resmi rüzgarlı havanın gemiyi nasıl allak bullak ettiğini izleyicinin zihninde canlandırıyor. Siyah lekeyle oluşturulan gemiyi seçmek zor olsa da bayrak direğiyle orada dalgalarla mücadele ediyor. Parlayan bir ışık, koyu gölgeler, dalgalı deniz ve anafor insanı çarpıyor ve doğanın zaferini vurguluyor. Heyecanları yansıtan ve deniz ile gökyüzünün birbirine karıştığı güçlü bir çalışma bu.
Nalan Yılmaz, 2001.
19. Yüzyıl Melankolikleri: Romantikler (1)
Romantizm ve Sanat
Nalan Yılmaz, 2001.
19. Yüzyıl Melankolikleri: Romantikler (1)
Romantizm ve Sanat
*****Bu sayfalardaki yazıların tüm hakları yazara aittir. Sadece kaynak gösterilerek, yazar adı ve orijinal sayfanın aktif linki belirtilerek alıntı yapılabilir ve paylaşılabilir. Nalan Yılmaz adıyla tüm yazılar 'Creative Commons Attribution Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License' altında tescillidir.
0 comments :
Yorum Gönder