Sakıp Sabancı Müzesi’nde 2 Eylül’de açılan ve 10 Ocak’a kadar gezilebilecek
olan ‘ZERO. Geleceğe Geri Sayım’ adlı sergide Heinz Mack, Otto Piene,
Günther Uecker, Yves Klein, Piero Manzoni ve Lucio Fontana’nın farklı
tekniklerdeki mekân yerleştirmeleri, resim ve heykelleri bulunuyor.
Küratörlüğünü ZERO Vakfı Kurucu Yöneticisi Mattijs Visser’in yaptığı
sergi zaman, uzam, ışık, ateş, renk, hareket, titreşim gibi doğadaki
güçler üzerine yoğunlaşıyor.
1956’da Fransız sanatçı Yves Klein yoğun bir mavi tonunu monokrom
kullanarak geniş alana yayılan çerçevesiz resimler yapar. Patentini
aldığı ‘Uluslararası Klein Mavisi’ denilen bu parlak tonu çeşitli
nesneler üzerine de uygular. Ateşten heykeller yapar, kadın bedenlerini
fırça olarak kullanır, yeni bitirdiği tablosunu yağmurda dolaştırır.
Sanat ve yaşam arasında bağ kurmaya çalışan sanatçının 1958’de
Paris’teki ‘Boşluk’ adlı sergisinde tüm mekânda sadece pencereler mavi,
boş bırakılan iç mekân ise beyazdır. Mavi kumaş perde asılı girişten
geçen ve mavi kokteyl ikram edilen ziyaretçiler sadece 2-3 dakika boş
mekânda kalırlar. Renk aracılığıyla mekânla özdeşleşme ve özgürleşme
yaşadığını belirten Klein’ın saf rengi vurgulayan yoğun pigmentli,
tinsellik ve özgürlük duygusu veren, düşünsel yönden güçlü çalışmaları
ZERO sanatçıları üzerinde etkili olur.
