Yapı Kredi Yayınları’ndan çıkan sanat serisinin 56. kitabı ‘Bir Kitapta
Resim Şart’ın* ilk baskısı Temmuz 1999 tarihlidir. Ressam Burhan Uygur’a
ait kitabın uzun önsözü Samih Rifat tarafından yazılmıştır. Önsözde
belirttiği gibi kitap resimleme çok eskilere dayanır. Mısır Ölüler
kitabı, Bizans Elyazmaları, İran ve Osmanlı minyatürleri, Avrupa’nın
taşbaskıları, 19. yüzyıl gravürleri yanı sıra 20. yüzyılda sanatçıların
resimlediği kitaplardan söz edilebilir.
‘Bir Kitapta Resim Şart” tamamıyla ressamın şahsi belgeleri olan
defterlerine, okuduğu kitaplar üzerindeki çizimlerine ve notlarına
dayanarak hazırlanmış. Burhan Uygur bulunduğu her ortamda omzundaki deri
çantası içinde taşıdığı çeşitli kalemler ve pastellerle defterlerine
resimler yapardı. Bu defterler taslak, çizim veya desen için değil o
anki duygu, düşünce ve gözlemlerini ön çalışmasız aktardığı nesnelerdi.
Bazı sayfalarını koparıp çerçeveletir ve sergilerdi.
1979 yılında Ahmet Oktay’ın Sürgün, 1983’de şair Can Yücel’in Rengahenk, 1985’de Günseli İnal’ın Sulara Gömülü Çağrı adlı
kitaplarında Burhan Uygur çalışmalarıyla resim ve şiir birlikteliği
görülür. Sanatçı bazı resimlerinde görsel anlatımla beraber ilgi alanı
ve esin kaynağı olan edebiyat ve şiir dilini de kullanmıştır. ‘Bir
Kitapta Resim Şart’ adlı kitapta önsözden sonraki sayfalarda, ressamın
kitapların üzerine çizdiklerinden örnekler yer alır. Bunlardan birinde
okuduğu bir şiirin kendisinde çağrıştırdıklarını resimlemiştir.
Rimbaud’nun ‘Cehennemde Bir Mevsim’, Cevat Çapan’ın ‘Kavafis’ten Kırk
Şiir’, Homeros’un ‘İlyada’, C. V. Ceram’ın ‘Tanrıların Vatanı Anadolu’,
Aragon’un ‘Mutlu Aşk Yoktur’ kitaplarının sayfaları üzerinde çizimleri
ve notları bulunmaktadır. Kitabın 69. sayfasından itibaren de
defterlerine yazdığı yazılar, şiirler ve resimler vardır. Gerçek
dünyadan koparak adeta bu kitapların içinde kaybolmuştur.