
Millet’in kendi anılarından yola çıkarak yaptığı, en bilinen tablolarından küçük boyutlu ‘Akşam Duası’nda güneş batmak üzereyken, arka plandaki kilisenin çanı çalınca patates toplamayı bırakıp Angelus duasını eden köylüler görülür. 19. yüzyılda dua sahneleri ilgi gören konulardan biridir. Geniş düzlük bir arazide patetes hasatı yapan işçilerin etrafında sepet, çatal, çuval ve el arabası vb. nesneler yer alır. Sanatçı köylülerin günlük yaşamının değişmez ritimlerindeki kısa bir anı yakalayıp resmeder. Işık duruşları vurgularken yüzleri gölgede kaldığı için tam seçilemeyen kadın ve adamdan oluşan anıtsal iki figür içsel değerleri, Tanrı’ya saygıyı, toprağı, emeği ve çalışmayı simgeler. Orijinal adıyla L'Angélus 20. yüzyılda dünyaca ünlü bir ikon haline gelir...

‘Başak Toplayan Kadınlar’da görkemli bir gökyüzü altında eğilmiş tarlada çalışan, sağlam duran ve kararlı köylü kadınları görürüz. Sarı renkli ışığın altında büyük, yalın ve heykelsi figürler hasattan geriye kalan mısır tanelerini topluyorlar. Ufuk çizgisindeki yüksek yığın halindeki mahsullerin çevresindeki kalabalık grup da aynı işi yapıyorlar. Pastel tonlarda, çok belirgin olmayan hatlarla ve yumuşak ve altın renkli ışıkla konunun ciddiliği ve işin zorluğu bir arada. Millet köylülerin onurlu çalışmalarını saygılı, doğal, inandırıcı, uyumlu ve dengeli bir şekilde tuvale aktarırken zenginlere de eleştiri getirir. Kırsal alandaki yoksulluk üzerine düşündürür. Resimlerini sevmeyen eleştirmenler tarafından “aşağı tabakanın ressamı” ve “devrimci” gibi adlar takılsa da kendisini destekleyenler sayesinde ün kazanır. 1870 yılındaki Salon’a jüri üyesi olur.
1848 Devrimi’nden sonra Paris’teki kolera salgını yüzünden ailesiyle Barbizon’a yerleşen Millet’in etkileri Empresyonistlerde ve Vincent van Gogh’un ilk dönem çalışmalarında görülür. Van Gogh, Millet'in köylü figürlerinin çok sayıda kopyasını yapar. Uzun eskizler ve çalışmalar sonucu da Patates Yiyenler tablosunu gerçekleştirir.
Nalan Yılmaz, 19. yüzyılda Fransız Realist Ressamları, 8 Nisan 2015, Lebriz Sanal Dergi
*****Bu
sayfadaki yazının tüm hakları yazara aittir. Sadece kaynak
gösterilerek, yazar adı ve orijinal sayfanın aktif linki belirtilerek
alıntı yapılabilir ve paylaşılabilir. Nalan Yılmaz adıyla tüm yazılar 'Creative Commons Attribution Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License' altında tescillidir.
0 comments :
Yorum Gönder