
19. yüzyılın ikinci yarısından sonra eklektisizme ve makineleşmeye karşı çıkan Arts and Crafts hareketinin ardından 1895-1905 yılları arasında Avrupa'da ve Amerika'da Art Nouveau yaygınlaşır. 19. yüzyıl sonunda Japonya ve Çin gibi yeni dünyalara açılım olur. Art Nouveau akımının örnekleri bütün dünyada görülür. Almanya’da Jugendstil, İtalya’da Liberstil, İngiltere’de Style Liberty, Amerika’da Modern Style adlarını alan ve mimarlık, dekorasyon, mobilya, resim ve el sanatlarında kendini gösteren bu akım doğayı taklit eden eğri çizgilerle oluşturulan süsleme tarzıyla halkın yaşamında sanatın yer almasına çalışan bir anlayıştır. Adı Paris’teki bir dükkândan gelen Art Nouveau “Sanata özgürlük ve her çağa kendi sanatı” sloganını benimser. Her şeyin sanat olabileceği fikri önemsenir. Ne yalın ne de eskiye bağlı olan daha çok geçiş üslubu olarak değerlendirilen ve geleneksel sanattan ilk kopuş olarak kabul edilen bu anlayışın mimari örneklerinde demir bitkisel biçimde hem taşıyıcı hem de dekoratif öğe olarak kullanılır. Doğudan ve botanik kitaplarından etkilerin gözlendiği dekoratif çalışmalarda bitkisel motifler, kıvrık hatlar, akıcı formlar, dalgalanmalar ve çizgisel nitelik belirgin özelliklerdir. Bitkisel bezemenin temsilcileri İngiltere'de William Morris, Belçika'da Henri Van De Velde ve Amerika'da Levis C. Tiffany'dir. Fransa'da Art Nouveau’nun önderi olan Nancy Okulu’nda mobilya tasarımları yanı sıra cam ve metal işler de yapılır.
1895 yılında Champenois firması Mucha’nın posterlerini basmaya başlar. 1896’da sanatçının ilk dekoratif panosu olan Mevsimler yayınlanır. Mevsimleri kadınların ruh durumuyla gösterdiği bu panolarda bahar masumiyeti, yaz sıcağı, sonbahar verimliliği ve kış da soğuk havayı simgeler. Panolardaki bitkisel motifler, kıvrımlı çizgiler, neoklasik tarzda giyinmiş zarif kadın figürleri ve kadınların başlarında haleye dönüşen çiçekler Art Nouveau üslubuna özgüdür. Mucha 1897’de ve 1900’de aynı konu üzerine iki seri daha hazırlar.

Mucha 1897’de Paris’teki Bodiniére adlı galeride 107 çalışmasını sergiler. Aynı yıl 'Salon des Cent‘deki sergisinde 448 eseri yer alır. Mucha'nın 1898’de Eski Yunan Trajedya yazarı Euripides’in Medea oyunu için hazırladığı posterde Medea’nın iki çocuğunu öldürdüğü sahne tasvir edilir. Efsaneye göre kendisinden ayrılıp başkasıyla düğün hazırlıkları yapan Iason’dan intikam almak için Medea çocuklarını öldürüp babalarının önüne serer. Aşırı seven, fedakârlığı önemsenmeyen, bir kenara itilen kıskanç büyücü Medea’nın serüvenleri ve çılgınlıkları edebiyata ve sanata sık sık konu olur. Bu posterde Sarah Bernnardt koyu renk elbise içinde, şaşkın ve sabit gözlerle bakarken elinde kanlı bıçakla durur. Gergin bir pozda gösterilen Medea’nın kendi çocuklarını öldürmesinin dehşetli atmosferi ve dramatikliği başarılı bir şekilde yansıtılmış. Kadının sağ koldaki yılan şeklindeki bileziği Mucha tasarımıdır ve Georges Fouquet üretimidir. Sanatçı daha sonra Art Nouveau üslubuyla dekore edilen iç mekânlarından birine sahip Georges Fouquet’in mücevher dükkânında çizimler yapar.
1899 tarihli ‘Günün Dört Zamanı’ adını verdiği dekoratif pano serisinde Sabah Uyanışı, Günün Işığı, Akşam Hayali ve Gece’nin Huzuru Mevsimler serisinde olduğu gibi kadınların çeşitli duruşlarıyla aktarılmış. Dört güzel ve genç kadın bitkisel motiflerle çevrilidir. Her figür doğal ruh halleriyle gotik çerçeveler içine yerleştirilmiş. Aynı zarafet ve ince çizgiler benzer bir dört panoluk seri olan 'Yıldızlar’da da göze çarpar: Ay, Akşam Yıldızı, Kutup Yıldızı ve Sabah Yıldızı. Bu kez çerçeveler altın görünümlüdür. Yine çiçekler değişmez unsur olarak çerçeveler içinde yer alarak Art Nouveau’yu belirginleştirir.


Mucha’nın 1902’de ‘Documents Décoratifs’ adlı sanatsal teorilerinin yer aldığı bir ustalık el kitabı ve 1905 yılında da ‘Figures Décoratives’ adlı kitabı yayınlanır. Bu kitaplar dizaynla ilgili kişiler için önemli bir başvuru kaynağı olur. 1902 yılında Kudüs’teki Meryem Ana’ya adanmış bir kiliseyi dekore etmesi teklif edilir. Bu proje ertelenir. 1905 tarihli Zambaklı Meryem adlı bir resminde Bakire Meryem saflığın ve duruluğun sembolü zambaklar arasında cennet gibi bir yerdedir. Geleneksel giysisi içinde oturan kız ise elinde hatırlamanın sembolü sarmaşık çelengi tutar. Kızın güçlü ve vakur hali Meryem figürünün nazik ve semavi duruşuyla karşıtlık oluşturur.

Alphonse Mucha 1911 yılından itibaren Slav Halklarını tarihini anlatan Slav Destanı adlı bir dizi resim üzerinde çalışır. Bu resimlerin tamamı 1928 yılında Prag şehrine hediye edilip Çek halkına sunulur. 1918 yılında Çekoslavakya bağımsızlığını kazandıktan sonra ülkesi için posta pulları, banknotlar tasarlayan sanatçının 1921 yılında da New York Brooklyn Müzesinde başarılı bir sergisi gerçekleşir. 1931’de Prag St. Virus Katedrali için vitraylar tasarlayan Mucha’nın 1939’da Alman gizli polisleri olan Gestapo tarafından sorgulandıktan sonra sağlığı bozulur. 14 Temmuz 1939 tarihinde akciğer iltihabı sonucu hayata veda eder ve Vysehrad Mezarlığına gömülür.
Mucha, Art Nouveau ile anılsa da sanatının “sadece içten gelen ruhsal mesajı ileten stilize edilen formlar” olduğunu ileri sürmüştür. Spiritüalizme duyduğu ilgiyle atölyesinde gözle görülemeyenleri, ele geçirilemeyenleri, gerçeğin ardına gizlenenleri, uykuyu, ölümü konu edinen ve düşselliğe, gerçek dışına, efsanelere, fantastik olana yönelen sembolistlerle bir araya gelip gizemli konuları öğrenmeye çalışır. Klasik resimden ziyade afiş ve posterleriyle ünlenen ve başarı kazanan sanatçı mücevher, takvimler, mozaik panoları, yağ, diş macunu ve sabun etiketleri, duvar kâğıtları, tiyatro setleri gibi değişik alanlarda da tasarımlar yapmıştır.
Nalan Yılmaz, Alphonse Mucha, 10 Şubat 2007, Lebriz Sanal Dergi
İlginizi çekebilir: Prag'daki Müzeler
***** Bu sayfalardaki yazıların tüm hakları yazara aittir. Sadece kaynak gösterilerek, yazar adı ve orijinal sayfanın aktif linki belirtilerek alıntı yapılabilir ve paylaşılabilir. Nalan Yılmaz adıyla tüm yazılar 'Creative Commons Attribution Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License' altında tescillidir.
Art Nouveau işlemeli bezemeli ve kıvrımlı biçimleri olan sanat eserleri yaratmaya uzak doğunun stilinden etkilenerek başlamış. Bu akımın ortaya çıkmasından yüzlerce yıl öncesinden Çin de Japonyada, Anadoluda, ipek yolunda bu sanatın doğuşunu görürüz. Avrupa bunu alıp işlemiş ve isim vermiştir. Türkçe olarak dekoratif biçim olarak, başka bir dilde başka kelimelerle karşılığı hep vardır; asırlarca bu böyle olmuştur, ancak kavramsallaşan o kadar çok sanat anlayışı olmuştur ki, bu üslup kimliksiz dolaşmamalıydı tabiki. Ancak öz itibarıyla nerden geldiğini unutmayalım. Tabiki bu dekoratif üsluba Avrupa kendi anlayışınıda katıp kavramsallaştırmıştır. Çok sevdiğim ve mimaride çokça görmek istediğim bir sanattır. Ülkesini güzelleştirmek isteyenler bu sanata önem vermeli.
YanıtlaSil