İstanbul, Eylülün ilk günlerinden itibaren
pek çok galeride açılan yeni sergilerle, ‘Tuzlu
Su: Düşünce Biçimleri Üzerine Bir Teori’ başlıklı 14. İstanbul Bienali
(5 Eylül – 1 Kasım) ve 4 - 6 Eylül
tarihlerinde düzenlenen çağdaş sanat fuarı ArtInternational ile hareketlenmeye
başladı. ArtInternational’ın ulusal ve uluslararası ilişkileri canlandırmak
için özel kart ve kayıtla katılımın sağlandığı VIP programında yerel kurumlar,
yönetim kurulu ve kültürel kurul işbirliği ile koleksiyonerlere sanatçı
atölyeleri, özel müze ve kurum ziyaretlerine yer verildi. Bazı galerilerin
sergi açılışları, fuar açılış partisi, ön izlemeler, küratör eşliğinde fuar
turu, resepsiyonlar, müzelerde ve koleksiyonerlerin evlerinde sanat temalı
kahvaltılar, Boğaz’da gerçekleşen tekne turu gibi birçok etkinlik programın
içeriğini oluşturuyordu. Uluslararası sanat fuarını özel etkinliklere katılmadan
üçüncü gününde Vip Turizm’in kartıyla gezme fırsatım oldu.
Haliç Kongre Merkezi’nde üçüncü yılındaki
ArtInternational’da Seçim Komitesi tarafından belirlenen 27 ülkeden 88 galerinin
400’den fazla sanatçının çalışmaları yer aldı. Yönetmenliğini yine Dyala
Nusseibeh, sanat yönetmenliğini Stephane Ackermann’ın üstlendiği fuarın
artistik programında videolar yanı sıra yedi sanatçının özel performans ve
yerleştirmeleri bulunuyordu. Fuar izleyicileri için tartışma ortamı oluşturmayı
amaçlayan ve kâr amaçsız bağımsız sanat kurumlarının katkısıyla ziyaretçileri
de sanatın bir parçası yapan Alternatifler, Avcı Toplayıcı adlı projeyle
gerçekleşti. Artistik Program kapsamındaki ‘Harabeler ve Yaralar’ konulu üç
bölümlü ‘Sahnedeki Videolar’ projesinde kişisel
geçmişler, yaralar ve anılar üzerinde duruluyordu. Dört bloklu kongre
merkezinin kuleli binasının ikinci kat koridor ve salonlarında dünyanın farklı yerlerinden video ve yerleştirme
seçkisiyle bağımsız Moving Image’i de ArtInternational ile aynı çatı
altında izlemek mümkündü.