Sanat Tarihi ve Eleştiri
20’li yaşlarının sonundaki ve 30’lu yaşlarının başındaki sanat yazarlarının ve
eleştirmenlerin güncel sanata yönelip bu alandaki etkinliklerin izini sürmeleri
olumlu bir gelişme. Geçmiş yıllarda çağdaş sanat hakkında yazan eleştirmen vardı
ama sayısı azdı. Bu boşluğu doldurabilecek donanımlı genç isimlerin ve fikirlerinin
çoğalması sanat tarihi adına sevindirici elbette. Henüz bir temele oturmayan ve
üzerinde çok fazla değerlendirme yapılmamış güncel çalışmalarla ilgili belli
bir görüşe sahip olabilmek için ise sanat tarihini özümsemiş olmak, klasiği,
moderni, avangardı ve bilinenleri değişik açılardan yorumlamak, öğrenilenlerle
gelişen beyinle ortaya çıkmamış yönleri üzerinde düşünmek, tartışmak da hiç
kuşkusuz önem taşıyor. Aynı zamanda felsefe, psikoloji, estetik, tarih,
sosyoloji vb. diğer disiplinlere de yakın durmak ve bilgi birikimi, kuramsal
yaklaşım, bütün içinde ele alabilmek de gerekiyor.
Daha önceki bir yazımda da belirttiğim gibi içinde bulunulan dönemde sanat ve yapıt her
zaman nesnel ele alınamayabilinir. Duygusal uyarılmanın veya günün getirdiği
diğer etkenlerin etkisinde kalınabilir. Üzerinden zaman geçtikten, o anın
içinden çıkıldıktan sonra geriye bakıp farklı tanımlamalara gidilebilir. Defalarca
konuşulmuş, yazılıp çizilmiş olsa da gerçek bir sanat yapıtı için söylenecekler
bitmez. Kişisel tercihim 20. yüzyılın ortalarına kadarki sanat tarihi ile
ilgili konuları, yapıtları, sanatçıları araştırmak; bu konuda anlaşılabilir, nitelikli
yazılar yazmak ve bu tür beklentileri olan okuyucularla paylaşmak. Biliyorum ki
günümüzde kimsenin hiçbir şeye vakti yok. Sıkıcı bulduğu konulara dikkatini
vermez. İnsanın dikkati on dakika sonra dağılıyorsa o süre içinde alabileceği
bilgiler aklında kalabilir. Öğrenmek tekrarlarla edinilen ve sonrasında
hatırlanabilen bir şeydir. Bilgiyi herkes aynı biçimde alıp özümseyemez.
Söylemek istediğim bir sanat yazarı olarak sanat tarihiyle ilgili konuların
sıkıcı ve anlaşılmaz olmasının önüne geçebilmek için kısa ama öz olarak bilgiyi
yazılı bir biçimde aktarmaya çalıştığım.
Eleştirmen ise bir sanat tarihi araştırmacısından
daha farklı yaklaşır. Güncel sanatı evrensel olarak izler; fuarlara,
seminerlere, müzayedelere, bienallere, sergilere katılır; sanatçılarla ve sanatseverlerle
bir araya gelir; çıkan yayınları okuyup bir yöntem içinde neler olduğuna dair
bir düşünce geliştirir. Akılcı bir tavırla nesnellik ve öznelliği bir denge
içinde tutması gerektiğini ve geniş bir bakış açısıyla sosyolojik gelişmeleri
de göz ardı edemeyeceğini bilir. Öncelikle sanat çalışmasıyla karşı karşıya
kalıp, daha sonra zamanının diğer çalışmalarını da göz önünde bulundurur. Kuramsal
bir çaba içinde olmanın yanı sıra görsel ve estetik birikimi izin verdiği
ölçüde sanatın tarihine de gönderme yapması ve çağrışımlarda bulunur. Sanat
adına yapılanları değerlendirirken polemikleri önemsemeden, başkalarının
düşüncelerini yermeden, imalı cümleler kurmadan doğru bildiklerini yazmaktan
sakınmaz. Söylenenler hakkında değil ortaya konulanlarla ilgili konuşur.
Saptamaları kökleşmiş ve sorgulanmadan başkaları öyle dediği için
kabullenilenleri alt üst edebilir. Bütün tepkileri üzerine çekebilir. Yine de
eleştirmen cesur davranıp tespit ettiklerini tabuları, şartlanmış, kalıplaşmış
fikirleri yıkacağını bile bile öne sürmelidir. Bir kuruma bağlı olsa da
objektif ve özgür bir tutum içinde bireyselliğini, mesafesini koruyabilmelidir.
Günümüzün bulanık sanat ortamında ‘Kral çıplak’ diyebilecek, sezgileri
güçlü, göz boyamalara aldanmayan, gerçek ve samimi sanat ve sanatçıyı ayırt
edebilecek eleştirmenlere ihtiyaç var. İmkânları artan, dünyadaki gelişmeleri takip
edebilen ve sanat merkezlerini gezebilen, doğru bilgiye daha kolay ulaşabilen
ve analitik düşünebilen genç nesil ise bu konuda umut vaat ediyor. Daha çok
insanın sanatla ilgilenmesi ve eleştirinin kitlelere ulaşması için neler
yapılabileceği üzerinde biraz daha çaba sarf etmek de önemli.
***** Bu sayfalardaki yazıların tüm hakları yazara aittir. Sadece kaynak
gösterilerek, yazar adı ve orijinal sayfanın aktif linki belirtilerek
alıntı yapılabilir ve paylaşılabilir. Nalan Yılmaz adıyla tüm yazılar 'Creative Commons Attribution Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License' altında tescillidir. 2008-2018
0 comments :
Yorum Gönder