Leon Battista Alberti 15. yüzyıl İtalya’sında Rönesans’a özgü evrensel ve bireysel insanın temsilcilerindendir. Çok yönlü kişiliğini ressam, mimar, mühendis, geometrici, oyun yazarı, ozan, Latin yazını uzmanı ve tanrıbilimci gibi meslekler ile ortaya koyar. 1435'te Latince, 1436'da İtalyanca basılan "Della Pittura" (Resim Üzerine) adlı kitabındaki kuramları ile çağının ressamlarını etkiler. Üç bölümlü kitabın ilkinde edebi, felsefi analizler, matematik, biçimler ve analizlerin incelenmesi yer alır. II. bölümde kompozisyon teknikleri, III. bölümde ise bir ressamın nasıl olması, nelere dikkat etmesi gerektiği hakkında öğütler ve bilgiler bulunur. Ona göre resim anlatıcıdır ve insan hareketini tasvir ettiği için en soylu sanattır. Sanatçı her şeyi bilmelidir. Alberti’nin insan ölçüsündeki oranları Vitrivius’a dayanır. Güzelliğin temeli denge, simetri ve ahenktir. Bu kitaptan etkilenen ressamlardan bazıları: Domenica Veneziano, Fra Angelico, Ucello, Fra Flippo Lippi, Polla Iuolo, Mantegna, Botticelli ve Piero della Francesca'dır...
Rönesans’ın önemli sanatçılarından biri olan Piero della Francesca’nın (1420-1492) İtalya'da çeşitli kilise, katedral ve belediye binalarında freskleri bulunur. ‘İsa'nın Vaftiz Edilişi’ni pano üzerine tempera* tekniğiyle 1440-45 yılları arasında yapar. Yaşadığı kasaba Sansepolcro’daki bir manastırın şapeli için hazırladığı triptiğin** ortası olan resim 167 x 116 cm ölçülerindedir ve bugün Londra’da Ulusal Galeri’dedir.Dini konulu resimde ön planın ortasında İsa iki elini göğüs hizasında kavuşturarak durur. Yanındaki Yahya, İsa'nın başından aşağıya su döker. İsa'nın başı üzerinde kanatlarını açmış beyaz güvercin, sağında ise üç melek görülür. İkinci planda üzerindeki giysiyi çıkarmak üzere olan biri su kenarındadır. Daha gerideki dört figürün ötesinde de şehir ve manzara vardır. Gök açık mavi renktedir ve bulut kümeleriyle kaplıdır. Yahya Ürdün nehri çevresindekileri vaftiz ederken İsa’da Galile’den Ürdün’e gelip vaftiz edilmek ister. Yahya ona “Asıl sen beni vaftiz edeceksin” der. İsa ise “Şimdilik böyle olmalı, Tanrı’nın buyruğunu yerine getirmeliyiz” diye cevap verir. İsa vaftizden sonra sudan çıkar ve açılan göklerden Tanrının ruhunun ak bir beyaz güvercin şeklinde kendisinin üstüne indiğini görür.
Alberti ‘vücutların oranlarında belirli kurallara uyulması ve vücudun resimde giydirilmeden önce çıplak çizilmesi gerektiğini’ belirtir. Sanatçının özellikle önce çıplak çizilmiş sonra üzerine kıvrımlı şeffaf bir giysi giydirilmiş İsa figüründe bu kurala uyulduğu anlaşılır. ‘Vücutlar İstoria’nın, organlar vücudun, yüzeyler organların parçasıdır. Vücuttaki organların oranları, fonksiyonları, çeşitleri, renkleri belirli güzellik tipine uygun verilmelidir.’ İstoria resmin boyutlarıyla değil anıtsallığı ve dramatik içeriğiyle değerli olmasıdır. Temaların anlatılması, figürlerin yerleşimi ve seyirciye aktarılmasıdır. Alberti İstoria’yı daha iyi verdiği için antik temaları önerir.
Alberti’ye göre insan figürleri giysili, çıplak veya yarı giyinik olabilir. Kıyafetler
vücudun hareketine uygun ve kumaşlar kıvrımlı olmalıdır. Piero Della
Francesca’nın çalışmasında tümünü görmek mümkün. Ön plandaki İsa ve arkada
nehire*** girmek için soyunan kişi yarı çıplakken, birbirlerinin elini tutan
melekler, Vaftizci Yahya ve diğer figürler giyiniktir. Ortadaki meleğin ve
İsa'nın giysilerindeki kıvrımlar antik heykellerin kumaş drapelerini hatırlatır
ve hacimli bir etki yaratır. Anıtsal görünümlü meleğin bacağının bükülmesi
kumaş kıvrımlarından belli olur.
Üç meleğin ve geri planda görülen dört din adamının kıyafetleri doğu ve batı
kiliselerinin birliğini, yine üç melek kutsal üçlüyü, mavi gökyüzü Tanrı’yı,
ağaç Mesih’i simgeler. İsa'nın başı üzerindeki beyaz güvercin ‘kutsal ruh’tur
ve Tanrı’nın bakışını taşır. Bu bakış göksel ateştir. Kuş kanatlarını açmış,
kaskatı kesilmiştir. Bu görünüm bulutların yataylığına, İsa’nın, Vaftizci
Yahya’nın ve sütunları andıran meleklerin duruşları da ağacın dikeyliğine
paraleldir. İsa’nın başı Yahya’nın eli, kuş aynı hizadadır ve kompozisyonu iki
eşit dikey parçaya bölerek simetri oluşturur.
Alberti resimde yüzeylerin bulunduğu duruma,
gelen ışığa aynı zamanda seyircinin pozisyonuna göre de değişmesinden bahseder.
Işıklı ve gölgeli yerler birbirine uyumlu olmalıdır. Bir yerde gölge varsa
ışıkta vardır. Resim iyi renklendirilmelidir. Renklerde çeşitlilik ve bolluk
ressama ün getirir. Bu panoda da yeşil ve toprak tonları, kırmızı, lacivert,
kahverengi, mavi ve beyaz en belirgin renklerdir. İsa ve melekler beyaz, Yahya
biraz daha koyu, arkadaki dört figür ise hepsinden koyu tenlidir. Üç melek
başlarında çiçekten taçlara, her biri ayrı renk giysiye ve çok renkli parlak
kanatlara sahiptir. Bulutlar beyaz, gri karışımıdır ve sanatçının özel bir
desenidir. Sıcak ve soğuk renk kullanımı renklerin net ve parlak görünmesine
yardımcı olur. Geçişler yumuşaktır. Kompozisyonun ön ve arka planlarındaki
figürlerin, ağaçların oranları ve uzaklara giden manzara perspektif kurallarına
uygundur. İstoria için de bir araç olan perspektif yapıt ile karşısındaki
arasında önemli bir bağdır. Perspektifle seyirci yönlendirilir.
Yalın, inandırıcı ve hacimli figürler zemin
üzerinde sağlam ve dengeli bir şekilde dururlar. Figürlerin hareketliğine
rağmen, sakinlik, yapraklardaki ve ağaçlardaki durgunluk ve gölgesizlik vaftiz
anının önemini vurgular. Herhangi bir duygu ifadesi yoktur. Alberti'nin
olmasını önerdiği gibi kompozisyonda özellikle ağaçlardaki ve geri plandaki
manzarada her şey en ince ayrıntısına kadar başarılı bir şekilde verilmiş.
Işıklanmamış ve renklenmemiş bir alan yok resimde. Doğa dikkatlice gözlenip aktarılmış.
Nalan Yılmaz, Piero Della Francesca’nın İki Yapıtına Alberti Bakışı, Türkiye’de Sanat, Plastik Sanatlar Dergisi, No: 73, Mart/Nisan 2006
Sanatçı Arezzo'daki fresklerinde de 15. yüzyıl
İtalya’sına çok şey kazandıran ve dönemin özelliklerini belirleyen Alberti’nin
kuramlarını göz önünde bulundurur. Onun teorilerini daha sonra Piero della
Francesca ve Leonardo da Vinci geliştirir. Piero Della Francesca'nın 1474-82
yılları arasındaki derinlik çizimi, geometri ve matematik üzerine çalışmaları
daha sonra kitap olarak basılır. Resimlerinde perspektifle birlikte geometrik
kuralları da özenle uygular. Aynı zamanda ölçülü, uyumlu, dingin, yalın, yatay
ve dikey dengelemeyle kurulan bir düzen, akılcı bir mekan, ön ve arka planlarda
derinlik gibi öğelerle bilimle sanatı yan yana getirmeye çalışır.
Notlar:
*Boyar maddenin tutkallı suyla veya yumurta
akıyla karıştırılmasıyla elde edilen boya türü ve bu boya kullanılarak yapılmış
resim. Ortaçağ’da sık kullanılan bu teknik 15. yüzyılda yağlıboyanın
gelişmesiyle ortadan kalkar.
**Batı
sanatında birbirine bitişik üç resim levhasını içeren, genellikle kiliselerin
sunak
bölümüne
yerleştirilen dinsel içerikli sanat yapıtı.
***Arkaya
doğru uzayıp giden yumuşak kıvrımlı nehir ayna gibi etrafındaki görünümleri
yansıtır.
Kaynaklar:
1- 500 sanatçı - 500 sanat eseri, çev: Mine Haydaroğlu, YEM yayın, 1. baskı, İstanbul, 1996
2- Alberti, Leon Battista, On Painting, translated John R. Spencer, New Haven Yale University Press, 1956Kaynaklar:
1- 500 sanatçı - 500 sanat eseri, çev: Mine Haydaroğlu, YEM yayın, 1. baskı, İstanbul, 1996
3- Cömert, Bedrettin, Mitoloji ve İkonografi, Hacettepe Üniversitesi Yayını, Ankara 1980
4- Faure, Elie, Yeniden Doğan Sanat, çev: Bertan Onaran, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 1993
5- Sözen, Metin-Tanyeli, Uğur, Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul 1986
6- Yılmaz, Nalan, Piero Della Francesca’nın İki Yapıtına Alberti Bakışı, Türkiye’de Sanat Plastik Sanatlar Dergisi, No: 73, Mart/Nisan 2006
Nalan Yılmaz, Piero della Francesca'nın İsa'nın Vaftizi adlı Tablosunda Alberti Etkileri, 17 Eylül 2001, Hürriyet, Agora
Nalan Yılmaz, Rönesans Resminde Alberti Teorilerinin Uygulanışı, 23 Temmuz 2010, Lebriz Sanal Dergi
Nalan Yılmaz, Piero Della Francesca’nın İki Yapıtına Alberti Bakışı, Türkiye’de Sanat, Plastik Sanatlar Dergisi, No: 73, Mart/Nisan 2006
*****Bu
sayfalardaki yazıların tüm hakları yazara aittir. Sadece kaynak
gösterilerek, yazar adı ve orijinal sayfanın aktif linki belirtilerek
alıntı yapılabilir ve paylaşılabilir. Nalan Yılmaz adıyla tüm yazılar 'Creative Commons Attribution Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License' altında tescillidir.
0 comments :
Yorum Gönder