Din
karşısında aklın egemenliğinin görüldüğü Rönesans’ta dini konulu sanat
eserleri yapılmakla birlikte sanatçılar daha özgürdür. Hümanizmin,
bireyselliğin ve doğanın önem kazandığı, Antik Çağ’a ilginin arttığı,
arayışlar ve keşifler içindeki bu dönemde kiliseden başka sanat
koruyucuları arasına zengin tüccarlar da (örn. Alberti’nin saray
tasarladığı Giovanni Rucellai, Palla Strozzi) katılır. Ticaretle
zenginleşen bu aileler sanatçılara büstlerini, gerçekçi portrelerini,
mimarlara evlerini yaptırırlar. Ayrıca dini konulardaki kompozisyonların
içinde sanat patronlarının tasvirleri de yer alır. En bilinenlerden
biri İtalyan Rönesans sanatının gelişimine katkıları olan banker
Medici’lerdir. 15. yüzyılda Avrupa’nın en zengin kentlerinden olan
Floransa şehir devletinin başında bulunan ve Platon Akademisi’ni kuran
Cosimo Medici sanata ve sanatçılara kapısını açan entelektüel bir
yöneticidir. Onun girişimiyle bazı ressamların atölyelerinde din dışı
konulu yeni kitaplar resimlenir. Medici kütüphanesi değerli belgelerle
zenginleşir. Ekonomide, politikada ve sanatta söz sahibi Cosimo’nun
ölümünden sonra ailenin diğer üyeleri de birkaç kuşak mesenliği
sürdürür.
Cosimo’nun torunu genç Lorenzo Medici yanında sanatçılar bulunduran,
onları yönlendiren ve din dışı resimler yaptıran bir isimdir.
Koleksiyonunda kitaplar, kabartmalar, kıymetli taşlar, duvar halıları,
Antik heykeller, Bizans ikonaları, Flaman ve İtalyan resim ve heykelleri
bulunur. Floransa sanatının özelliklerinin yaygınlaşması için
Botticelli’yi, Verrocchio’yu, evrensel insanın simgesi Leonardo da
Vinci’yi Milano, Venedik, Roma’ya ve Fransa’ya gönderir. Lorenzo Medici,
Leonardo da Vinci’nin çalışmalarını takip eder, ona siparişler verir,
dost olarak görerek ortak çalışmalar yapar. Şiir, müzik, felsefe ve
resim üzerine konuşurlar. Mediciler, Floransa yönetimindeyken onlara
karşı olan ve yönetimi ele geçirmek isteyen düşmanlara da sahiptirler.
Brunelleschi’ye kilise yaptıran güçlü Pazzi Ailesi’nin kendisine karşı
düzenlediği bir suikast girişiminden sonra Lorenzo Medici şehrin
yönetimini Tommaso Soderni’ye emanet edip Pisa’ya gider. 1492’de
ölümünden sonra da Medici’lerin yönetimine başkaldırılar devam eder ve
aile 1527’de Floransa’dan sürülür. Pucci Ailesi de birkaç nesil boyunca
Tiziano, Correggio, Pontormo, Andrea del Sarto, Raffaello, Parmigianino
gibi büyük sanatçılarla çalışır. 15. yüzyılda sanatçı ve mimar bir iş
aldığında işverenden karşılığını talep eder ve anlaşma sağlanırsa o işi
üstlenir. Bu iş anlaşmasında her iki taraf koşulları yerine
getirmelidir.
Michelangelo
Floransa’da kaldığı yıllarda Lorenzo Medici tarafından dört yıl boyunca
teşvik edilir ve Medici Sarayı’nda yaşar. Onun kurduğu San Maria Sarayı
bahçesindeki heykel okuluna gider. Medici’lerin anıtsal ve yalın antik
heykel birikiminden yararlanır. Sonraki yıllarda aile için anıtsal
eserler, Kitaplık, Medici Şapeli ve Mezarlığı meydana getiren bu
inanılmaz yetenek Mediciler’den sonraki çöküntü içindeki İtalya’nın
durumundan etkilenir. 16. yüzyılda Roma’da Papa mesendir. Michelangelo,
Raffaello ve Tiziano Papaların verdiği siparişler sonucu önemli işler
ortaya çıkarırlar. Raffaello Vatikan’da 'Raffaello Odalarını' Medici
korumasındayken resimler. Michelangelo sanatçıların patrona
bağımlılığını kırarak öngörüldüğü gibi değil kendi yeteneği ve tarzı
doğrultusunda hareket eder ve bağımsız bir tutum da sergiler. Yeteneğine
hayranlık duyulan ama uzlaşmayan kişiliği yüzünden korkulan biridir.
Nalan Yılmaz, Avrupa Sanat Tarihinde Mesenlik , 3 Kasım 2009, Lebriz Sanal Dergi
Nalan Yılmaz, Avrupa Sanat Tarihinde Mesenlik , 3 Kasım 2009, Lebriz Sanal Dergi
*****Bu
sayfalardaki yazıların tüm hakları yazara aittir. Sadece kaynak
gösterilerek, yazar adı ve orijinal sayfanın aktif linki belirtilerek
alıntı yapılabilir ve paylaşılabilir. Nalan Yılmaz adıyla tüm yazılar 'Creative Commons Attribution Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License' altında tescillidir. 2008-2018
0 comments :
Yorum Gönder