19. yüzyılın ikinci yarısından sonra
zevksiz makine üretimine karşı çıkan Arts and Crafts hareketinin (Güzel Sanatlar ve El Sanatları) yalın ve işlevsel mobilya tasarımları sonraki dönemleri de etkiler. El işçiliğinin
ve zanaatın öne çıkarılması yanı sıra sanatın herkese ulaşabilmesi 1890-1914
yılları arasında Avrupa'da ve Amerika'da kendini gösteren Art Nouveau (Yeni Sanat) tarafından da
önemsenir. 1862 yılından sonra Dünya ticaret fuarlarında Japon ahşap baskıları,
tekstiller, porselenler sergilenmeye başlar. Bunun sonucunda Doğu dünyasına,
Japonya’ya ve Çin’e ilgi artar. Tarihselci yaklaşımlardan uzak durarak geleneksel
sanattan kopan ve doğanın çekiciliğine kapılan ‘Yeni Sanat’ tüm dünyada
benimsenir.
Arts and Crafts'ın mobilyası yalınlığı ve işlevselliği ile ileride
geliştirilecek akımlara ipucu vermiştir. Özellikle A.B.D.'de mobilya
tasarımı ve iç mimarlık 19. yüzyıl sonlarıyla 20. yüzyılın
başlarında büyük oranda bu akımdan etkilenir. Arts and Crafts'ın
geliştirdiği el işçiliği ideali kendisinden sonra doğan ve bir oranda
muhalif bir akım olan Art Nouveau tarafından da uygulanır" (1). Fransa'da 'Nancy Okulu'nun kurucusu Emile
Galle'nin önderliğinde mobilya tasarımları, cam ve
metal işleri üzerinde çalışılır. Paris'te Uzakdoğu'dan ithal ettiği mobilyaları
pazarlayan Samuel Bing ise Fransız mobilya üretimine yeni bir tarz, form ve
yöntem getirir. Sanat merkezine dönüşen
dükkânının ismi Art Nouveau olarak değişir. 1888-1891 yılları arasında Japon
Sanatı adlı aylık bir dergi yayınlar. Çoğunlukla mimaride, mobilyada ve
dekorasyonda etkili olan Art Nouveau; İtalya'da Liberstil, Almanya'da Jugendstil
(1896'da yayınlanmaya başlayan bir
gazete), Avusturya’da Viyana
Secession*, İngiltere'de Style
Liberty, Amerika'da Modern Style adlarını
alır. Viyana'da Secession Sergi Salonu binasının girişinde yazan 'her
çağa sanatı, sanata özgürlüğü’ sloganı**
ilke edinilir. Belçikalı Henry Van De Velde teorilerinde Arts and Crafts’ın
hiçbir zaman ortaçağ etkisinden sıyrılamadığına değinir. Makinelerde bulduğu
güzelliği esas alır. Malzeme olarak demir, çelik, alüminyum, selüloit ve
çimentonun tercih edileceğini ileri sürer. Ev eşyalarında güçlü, temiz
renkleri, enerjik ve kuvvetli formları, akla yakın yapıyı arar. Süslemelerden kurtulan
yeni İngiliz ev eşyalarını över.
William Morris (Güzel Sanatlar ve El Sanatları) ve
Walter Gropius (Bauhaus) arasında geçiş üslubu niteliğindeki Art Nouveau,
mimaride eskiye bağlı değildir ancak yalın olduğu da söylenemez. Dökme demir
hem taşıyıcıdır hem de dekoratiftir. Uzakdoğu’nun dekoratif sanatlarından ve
botanik kitaplarından esinlenmeler sonucu bambu, kiraz çiçeği vb. bitkisel
motifler, akıcı formlar, kıvrık hatlar, çizgisellik, zarif çizimler,
dalgalanmalar kadın formları, cam kullanımı belirgin özelliklerdir. Bitkisel
bezemenin temsilcileri: İngiltere'de William Morris, Arthur Lasenby Liberty, Belçika'da
Henry Van De Velde, Victor Horta, İtalya'da Raimondo D'aronco, Amerika'da Levis
C. Tiffany ve Fransa'da Paris Metro Girişi ile ünlü Hector Guimard’dır.
En ünlü Yeni Sanat uygulayıcıları hem mimar hem de mobilya tasarımcısıdırlar: Hector Guimard, Henry Van De Velde, Glasgow Topluluğu’ndan İskoç Charles Renni Mackintosh, İspanyol Antoni Gaudi vb… İspanyol Antoni Gaudi Barselona’daki yapılarında bükülmeler, sonsuz kıvrımlar, dalgalanmalar, zengin dekorasyon, süslü demir işçiliği, insan heykelleri, renkli yüzeyler, organik biçimler ile alışılmamış fantastik bir dünya oluşturur. Gaudi için biçim fonksiyondan önce gelir.
1905 sonrası dönemde stilin kendi
içindeki gelişiminde dekoratif öğelerde sadelik, stilize ve eğik çizgiler ve
geometrik biçimler ön plana geçmiştir. El sanatlarının fonksiyonelliği
üzerinde duran bu stil resim sanatına, duvar kâğıtlarına, mücevherlere, giyim
eşyalarına da yansır. Genellikle dekoratif panolarda, kitap süslemelerinde,
afiş ve posterlerde yaygındır. Afişlerde yumuşak yuvarlak hatları, dalgalı
saçlarıyla kadın ve çiçekler en beğenilen formlardır. Özellikle Çek Alphonse Mucha bu tarz posterleriyle tanınan bir ressamdır. Yeni Sanat ile ilgili bir
kitabı da vardır. O ve Aubrey Beardsley, Gustave Klimt ve Otto Eckmann gibi
sanatçılar kişisellik katarak Yeni Sanat’ı aşarlar ve bağımsızlaşırlar.
Türkiye’de bu akımın izlerine Viyana Secession özelliklerini benimsemiş İtalyan mimar Raimondo D'Aronco’nun 1900’lerden sonraki Şeyh Zafir Kitaplık ve Türbesi, yıldız Sarayına ait bazı binalar, Karaköy Meydanında bugün artık olmayan Merzifonlu Camii, Sultan Abdülhamit'in özel terzisi ve modacı Botter için yapılan Pera’daki Botter Apartmanı gibi yapılarında rastlanır. Dönemin en gelişmiş yapı tekniklerinin kullanıldığı apartmanın cephesindeki bitkisel bordürler, çiçeklerle süslü kadın başı kabartmaları tipik Art Nouveau’dur. Ayrıca Sanayi-i Nefise Mekteb-i Alisi’nde 1883’ten 1908’e kadar mimarlık dersleri veren ve İstanbul’da Pera Palas Oteli’ni ve bazı yapıları tasarlayan Alexandre Vallaury de bu tür detaylara severek yer verir. Otelin asansörü dökme demir ve ahşaptandır.
İstanbul’da Taksim’den Şişli’ye kadar olan binalarda, Beyoğlu’nun yan sokaklarında, Eminönü Sirkeci arasındaki hanlarda, Haydarpaşa Pendik tren hattı etrafındaki köşklerde, Kadıköy Bostancı arasında yer alan iskelelerde, Adalarda özgün bir gelişme gösteren taş ve ahşap uygulamaların bir kısmı günümüze ulaşmıştır.
Notlar:
* Yeni akımlara açık Avusturyalı Sanatçılar Birliği
** Bu yazının altında mimariyi,
resmi ve heykeli temsil eden üç Gorgon başı, binanın cephesinde ise üç baykuş
heykeli yer alır.
Kaynaklar:
(1) Güven, Tülin, Mobilya'da İşlev ve Gelişen Stiller, Mobilya & Tekstil, İstanbul, Kış 1999, s: 83
(2) Pevsner, Nikolas, The Sources of Modern Architecture and Design, Thames and Hudson, London, 1989, s: 43
(3) Kantoğlu, Filiz, Çağdaş Dizayn, Mimarlık, 41, İstanbul, Mart 1967, s: 44, s: 46
(4) İrez, Feryal, Art Nouveau ve Art Deco Mobilyalar, Antik Dekor, 64, İstanbul, Mayıs 2001-06, 12, s: 85
NALAN YILMAZ, Hürriyet, Agora, 16 Aralık 2002 Pazartesi,
NALAN YILMAZ, Gelenekten Kopuş: Yeni Sanat, Lebriz Sanal Dergi, 14 Kasım 2011
Bu konuyla ilgili diğer yazılarım:
20. Yüzyılda Mobilya Tasarımı 1
20. Yüzyılda Mobilya Tasarımı 2
De Stijl Mobilya Tasarımı
Bauhaus Mobilya Tasarımı
19. Yüzyılda İngiltere’de ‘Güzel Sanatlar ve El Sanatları
*****Bu
sayfalardaki yazıların tüm hakları yazara aittir. Sadece kaynak
gösterilerek, yazar adı ve orijinal sayfanın aktif linki belirtilerek
alıntı yapılabilir ve paylaşılabilir. Nalan Yılmaz adıyla tüm yazılar 'Creative Commons Attribution Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License' altında tescillidir.
Verdiğiniz bilgiler için tesekkurler. Düğün Paketleri
YanıtlaSil