Sanat kokan Montmartre 20. yüzyıl başlarında yerini yavaş yavaş
Montparnasse’a bırakır. Görsel sanatlarla uğraşan tanınmış veya umudu ve
çabası olan sanatçıların içinde yaşadığı bir başka kent gibidir kahve
ve barlarıyla ünlü Montparnasse. Kimi zaman zorluklar ve yoksulluk
içinde bohem bir hayatın yaşandığı bir yerdir. Henri Matisse, Pablo Picasso, Guillaume Apollinaire, Fernand Leger, Marc Chagall, Max Jacob,
Amedio Modigliani, Ezra Pound, Marcel Duchamp, Constantin Brancusi, Juan
Gris, Diego Rivera, Alberto Giacometti, André Breton, Salvador Dali,
Jean Paul Sartre, Henry Miller, Samuel Beckett, Joan Miro, Ernst
Hemingway gibi sanatçılar kısa veya uzun süre burada kalırlar.
20. yüzyıla gelindiğinde tarım kültürünün yerini endüstri kültürü alır. Endüstri çağı insanının dünyasının ve yaşam tarzının tasarlanması ve biçimlenmesinde sanatçıların rolü büyüktür. Bu dönem sanatçıları tekniğin olanaklarıyla insanın hizmetinde olacak yeni bir dünyayı oluşturmada öncü olurlar. Akademi yaşamdan kopuk ve yaratıcılıktan yoksun sayıldığı için sanat eğitimi atölyelere kayar. Paris’te genç sanatçılar Lhote, Léger, Gromaire gibi sanatçıların atölyelerini tercih ederler. İzlenimcilik büyüsünü yitirir ve illüzyon olarak nitelendirilir. Ressamlar İran minyatürleri ve halılarına, Kuzey Afrika çinilerine, heykellerine, maskelerine, ilkel sanata ilgi duyarlar ve incelerler. O zamana kadar Afrika heykellerinin sanat değeri olduğu düşünülmemiştir. Sosyal işlevlere sahip ve dinsel törenlerde büyü objesi olarak kullanılan bu heykeller 1906’dan sonra uygar toplumda üretilmiş gibi kabul görür. Bu objelerde biçim anlam ve ifadeden sonra gelir.
Gertrude Stein, 19. yüzyılda resmin yalnız Fransa’da Fransızlar tarafından yapıldığını bunun dışında resim diye bir şeyin olmadığını, 20. yüzyılda ise gene Fransa’da fakat İspanyollar tarafından yapıldığını belirtir. Paris dışında bir takım yaklaşımlar olsa da onlar da Paris ile bağlantı kurmaya çalışırlar. 19. yüzyılda Alman ressam grubu Nazarenler, İngiliz Pre-Rafaelitler yine İngiltere’de Arts and Crafts hareketi Fransa dışında ortaya çıkıp etkinlik kazanırlar. 20. yüzyıl başlarında sanat dünyasında hala Paris etkilidir bu doğru ama başka ülkelerde de hareketler görülür. Almanya’da Ekspresyonistler ve endüstri, tasarım, sanat ve üretimin aynı çatı altında toplandığı Bauhaus Okulu, İtalya’da Fütüristler ve Metafizik Resim, İsviçre’de Dadaistler, Rusya’da Konstrüktivistler, Süprematizm, Hollanda’da De Stijl grubu yanı sıra bireysel tutumlar modern sanatın oluşumunda ve gelişiminde önemlidir. Tüm bu yaklaşımların içinde yer alan sanatçılar kendi ülkelerinin dışında Paris’te de çalışmalarda bulunurlar, sergiler açarlar. Paris hala çeşitli ülkelerden sanatçıların buluştuğu odak noktasıdır. Avrupalı eleştirmenler içinde ağırlığını korur.
Marcel Duchamp |
Giacomo Balla |
Bir bölümünü yukarıya aldığım '19. yüzyıl ve 20. yüzyılın İlk Yarısında Dünya Sanatının Çekim Merkezi Paris' adlı yazımın tamamını lebriz sanal dergi'de okuyabilirsiniz.
*****Bu
sayfalardaki yazıların tüm hakları yazara aittir. Sadece kaynak
gösterilerek, yazar adı ve orijinal sayfanın aktif linki belirtilerek
alıntı yapılabilir ve paylaşılabilir. Nalan Yılmaz adıyla tüm yazılar 'Creative Commons Attribution Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License' altında tescillidir. 2008-2018
0 comments :
Yorum Gönder