1 Kasım 2014 Cumartesi

Burhan Uygur'un 'Kapı' adlı Resmi

Burhan Uygur'un Edpa Sanat Galerısı'ndeki 30 Mart - 24 Nisan 1989 tarihinde açık kalan 'Zamanın Sarkacındaki Adam' adlı  sergisinde 15 resimle birlikte "Kapı" adlı eseri de yer almıştır. Erol Aksoy'un sahibi olduğu bu sanat eseri daha sonra Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu'ndan (TMSF) Bülent Eczacıbaşı tarafından satın alınarak müzenin daimi koleksiyonuna (Geçmiş ve Gelecek) katılmıştır ve  ziyarete açıktır. Burhan Uygur antikalara meraklı bir sanatçıydı. Evinde de çok sayıda antika eşya ve nesne bulunurdu. Bit pazarından aldığı iki kanatlı, 260 x 180 cm ölçülerindeki 76 yıllık ahşap bir konak kapısının çıkıntılı ve oymalı yüzeyleri dışında her yerini akrilik boya kullanarak farklı konularla resmetmiştir.  İşlevselliğini yitirmiş kapı resimlerle bambaşka bir anlam kazanırken değerini de korumuştur.

Açılıp kapanmayan dört bölümlü tek parçaya dönüşen kapı resim için uygun hale gelir ve farklı hikayelerin anlatımına da zemin oluşturur. Detaylara dikkat edildiğinde; e
ski ve yeni İstanbul görüntüleri ve yaşantıları; ayı oynatıcısı, dansöz, simitçi, Hacivat ve Karagöz, fal bakan kadın, anne ve çocuğu, masa başında müzik çalanlar, lunaparkta eğlenenler, martılar, balıklar gibi figürler yanı sıra Kızkulesi, deniz ve adalar, bir cami silueti, antika bir soba, gramofon, balkon korkuluklarında saksıların durduğu ve bir kedinin oturduğu teras ressamın üslubuyla şiirsel bir görselliğe ulaşır.

Çevresinde gördüğü, imgeleminde yaşattığı ve anılarından çıkıp gelen bu görüntülerdeki figürler zaman ve mekanın olmadığı yerçekimsiz bir ortamda uçar ve boşlukta yüzerler. Geçmiş, şimdi ve gelecek; hayal ve gerçek ayrımı yoktur. İstanbul'un bin yıllara dayanan farklı kültürlerinden -Bizans, Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi- anlatımlarla kapının eskiliği de bütünleşir. Birbirinden ayrılan bölümlerdeki çeşitlilik; fantastik kurgu; konu geçişlerinde,  renk, leke ve düzendeki biçimsel ustalık ve uyum bütünde etkileyici bir görünüme ulaşır. Özellikle mavi ve kırmızının dikkat çektiği karşıt ve canlı renklerle figürlerdeki hüzün ve neşenin, umudun ve karamsarlığın birlikteliği göz alıcıdır. Hayat karşıtlıklarla anlamını bulur. Sanatta da öyledir...

Konuyla ilgili olarak  Lebriz Sanal Dergi'deki Ahşap Kapıların Büyüsü adlı yazıma da bakabilirsiniz.

Önemli Not: * Bu blogdaki yazıların kopyalandığını, pek çok web sayfasında, hatta ödev, tez, katalog ve kitaplarda kullanıldığını biliyorum. Çoğunlukla sanatla ilgili olan blogumda araştırma yapanlar için makale ve yazılarımı ekliyorum. Paylaşıma itirazım yok. Uyulmasını istediğim tek şartım: metnin yazarının belirtilmesi ve yazının ilk kaynağına yani bu blogdaki sayfasına bağlantı verilmesi... "Uygar dünya adına (6:45)" bu zor olmasa gerek... *

Burhan Uygur ile ilgili diğer yazılarım:
 

Burhan Uygur'un Sanatı
Burhan Uygur ve 19. yüzyıl Sembolistleri
Burhan Uygur'un Resimlerinde Simge ve Dışavurum
Burhan Uygur - Sergiler, Ödüller, Kitaplar  
Bir Kitapta Resim Şart
Zamanın Sarkacındaki Adam

*****Bu sayfalardaki yazıların tüm hakları yazara aittir. Sadece kaynak gösterilerek, yazar adı ve orijinal sayfanın aktif linki belirtilerek alıntı yapılabilir ve paylaşılabilir. Nalan Yılmaz adıyla tüm yazılar 'Creative Commons Attribution Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License' altında tescillidir.   2008-2017 Creative Commons License

0 yorum :

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...